Vzdálenost výchozího bodu od Sušice: 25 km

Parkování:    Mechov – parkoviště NP Šumava(Zaparkuj a jdi) – placené (parkoviště bývá velmi často obsazené – v tom případě je třeba zaparkovat na placeném parkovišti u benzínové pumpy v Srní –okruh pak začnete pouze v jiném bodu výletu)

Autobusová zastávka: Srní, Mechov

Délka trasy:    12 km

Převýšení:      185 m

Časová náročnost: 3,5 hod.

Vhodné pro: pěší (částečně vhodná také pro kočárky - především část podél Vchynicko-tetovského kanálu)

MAPA

Z parkoviště Mechov se vydejte po zelené turistické značce směrem na Vodní zámek. Podél Vchynicko-tetovského kanálu vyrazíme do NS Vchynicko-tetovský kanál. Rovinatou zpevněnou cestou pod vrchem Spálený se dostaneme až na rozcestí U Sedla, kde cesta začíná stoupat směrem k nádrži Srní.  Můžeme se kochat nádhernými výhledy na šumavskou krajinu. Zelená značka nás dovede až ke Klostermannově vyhlídce s Klostermannovou lavičkou, kde se můžete zaposlouchat do hučící Vydry, které teče pod kopcem.

Jen kousek od vyhlídky a lavičky je další pozoruhodnost dnešního výletu – Vodní zámek Srní. Nejedná se ale o bývalé sídlo vrchnosti. Původ označení stavby je ve slovesu zamykat. Stavba je totiž vyrovnávací komorou vodní elektrárny, která je dodnes funkční a dokonce si ji v Čeňkově pile můžete prohlédnout.

Nedílnou součástí elektrárny je také akumulační nádrž, ke které dojdete, když budete pokračovat po turistické zelené dál v cestě. Od nádrže už budeme klesat směrem do Srní. Cestou mineme po levé straně roubenou chalupu, kterou proslavily filmy s T. Holým (Pod jezevčí skalou, Na pytlácké stezce, Za trnkovým keřem) a dojdeme do Srní. Kousek od informačního centra se ještě můžete vyfotit u Jednoty (obchod proslavil seriál Policie Modrava).Nezapomeňte si prohlédnout také kostel Nejsvětější trojice. Prohlédnout si tu můžete na bočním oltáři dřevěnou sochu Panny Marie Lurdské, které pochází z poutní Hauswaldské kaple, k jejíž zbytkům dnes míří naše kroky.

Od infocentra pokračujeme po modré směrem na Staré Srní, kde na křižovatce modrá odbočuje vpravo. Pokračujeme po ní dál až na rozcestí „Podkostelním vrchem“. Odbočíte vpravo a pak už zbývá jen kousek k Hauswaldské kapli (místo je dobře značeno; v zimě návštěvu moc nedoporučujeme. Jednak pramen bývá zazimováván, jednak cesta za mostkem přes kanál není většinou ani prošlapaná).

V okolí Hauswaldské kaple hovoří legendy o řadě zázraků. Místu se přezdívá „Šumavské Ludry“. Podle lidové pověsti zde přímluva Panny Marie zachránila dvě ženy před útokem medvěda. První kaplička zde byla jako poutní místo vystavěna na začátku 19.století. Ta však brzy nestačila a vysvěcení velké kaple přihlíželo v roce1860 na dva tisíce poutníků. Sochu Panny Marie Lurdské, která stála na hlavním oltáři, jste viděli v kostele v Srní. V padesátých letech minulého století bylo místo zdevastováno vojáky. Poutní místo bylo opět otevřeno až v roce 2006. Pramen léčivé vody je veden dřevěným žlabem, který podpírá 59 bludných kamenů (stejný počet je korálků na růženci). Voda ze žlabu je zachycována na skleněných dlaní z dílny umělkyně Tesařové z Dobré Vody u Hartmanic (její skleněné sochy najdete po celé Šumavě a v Pošumaví).

Příběh místa si můžete poslechnout v podání E. Kinzla v rámci pořadu Zmizelá Šumava pod tímto odkazem.

Až načerpáte energii tohoto úžasného poutního místa uprostřed šumavských lesů, tak se můžete vydat na cestu zpět podél kanálu do Mechova k autu (za mostkem přes kanál vlevo).